Hvad er en ungdomshøjskole og hvad kan den gøre for mig?

Ved du ikke hvad du vil? Er du droppet ud? Er du skoletræt og har brug for et break, eller vil du bare opleve noget fedt? Så kan et ophold på højskole for unge være noget for dig. Mød andre unge og del alt det sjove og svære i hverdagen. Dyrk dine interesser og afprøv nye. På en højskole for unge har du mulighed for at bruge tiden på det, du brænder mest for. Her er ingen eksamener, lektier eller karakterer.

Højskole for unge

Egå Ungdoms-Højskole er en højskole for unge mellem 16-19 år. Normalt skal man være over 17 ½ år for at gå på højskole og mange er meget ældre end det. Et højskoleophold for unge er derfor en unik mulighed for dig, der måske er færdig med folkeskolen og ønsker et fedt år i frihedens tegn, inden du skal på en ungdomsuddannelse. Eller måske er du droppet ud af dit gymnasium eller efterskole og har brug for at finde dig selv og din vej igen?

Et ophold på højskole for unge kan vare mellem et halvt til et et helt år alt afhængigt af, om du tager ét eller to kurser efter hinanden.

Læs meget mere om vores højskoleophold, se videoer og billeder fra fagene og meget mere på www.euh.dk

Ungdomshøjskole er:

• Højskole for unge
  • Spændende fag – du selv vælger
  • Fællesskab, sammenhold og nye venner
  • Ingen lektier, eksamener eller karakterer
  • Frihed (under ansvar) til at være den du er
  • Sene mødetider
  • Rejser
  • Personlig udvikling
  • Engagerede lærere
  • Fede omgivelser midt i naturen, ved havet og tæt på storbyen
  • Tid til at koncentrere sig om netop Dit formål med at gå på højskole

Kort sagt; wellness for teenagere!

Se på billedet her, hvad vores tidligere elever siger, at de har fået ud af et ophold på en højskole for unge.

Hvad får man ud af at gå på højskole for unge?

Der findes kun to ungdomshøjskoler i verden, så EUH er et meget specielt sted for dig som vil prøve noget anderledes end alle de andre. Her får du plads og frihed til at dyrke dine interesser og hænge ud med vennerne, samtidig med at du udvikler dig personligt til at blive klar til at komme videre i livet og i uddannelse.

Vi har både et forårs semester og et efterårs semester, og det er muligt at tilmelde sig det éne eller begge, og være ved os ét helt år. Vi har ikke længere sommerhøjskole, men begge vores semestre overlapper med sommeren.
Se videoen af vores elever og deres tid på EUH herunder.

Ungdomshøjskole gør dig modig!

En del tager på på højskole for unge, fordi de endnu ikke er klar til at tage en ungdomsuddannelse, eller er skoletrætte og har brug for tid til at gøre noget godt for sig selv. Eller også er de bare modige og tør gå en anden vej end alle de andre og prøve sig selv af i en masse spændende fag og dyrke deres passioner. Eller måske er du forvirret og føler dig presset af kravene om hurtigt at komme videre i uddannelsessystemet?

På ungdomshøjskole er der tid i hverdagen til at snakke om det personlige, det sociale og hvad fremtiden bringer. Både med dine 90 nye venner og lærerne. Her kan du dyrke dine interesser og finde nye. Hvem ved, måske finder du helt nye sider af dig selv og en helt ny vej i livet? Et ophold på Egå Ungdoms-Højskole ruster dig mentalt til at gå videre ud i livet med oprejst pande og fornyet gejst på tilværelsen.

Du kan altid ringe eller skrive til Stig, Susanne, Winnie eller Lars. Vi er klar til at besvare dine spørgsmål. Kontoret har åbent mandag til fredag mellem kl 9-12 (onsdag kl 10-14). Telefon 86 22 01 26 – kontorets mail er: info@euh.dk

Hvis du som forælder mangler information om hvad en ungdomshøjskole kan gøre for dit barn, og hvordan den kan fungere som alternativ til efterskole eller 10. klasse, kan du læse mere her. Har du overvejet sommerhøjskole til dit barn/unge, kan du med fordel læse videre på vores side, for mere information om ungdomshøjskolen.