Hvad skal mit barn efter folkeskolen?

Mange elever i 8.- 9.- og 10. klasse er i tvivl om deres uddannelsesparathed og har brug for et godt alternativ til efterskole, gymnasium eller 10. klasse for at finde dem selv og deres motivation til at komme videre i uddannelse. Ungdomshøjskolen er et rigtig godt alternativ til 10. klasse, efterskole eller gymnasium. Har de brug for et break fra den normale skolegang med nye venner og oplevelser, kan de få det her helt uden eksamener, lektier og karakterer. Vi oplever, at denne pause fra konkurrenceræset, giver plads til nye tanker om sig selv og sin fremtid.

Hos EUH er der tid til at fordybe sig i mange forskelligartede interesser og måske finde nye sider til livet samt motivation og selvtillid til at komme videre.

Alternativ til 10. klasse

Måske kender du ikke til alternative muligheder efter 9. og 10. klasse? Har dit barn allerede sin afgangseksamen, men ønsker ikke at gå direkte videre i en ungdomsuddannelse, er et højskoleophold for unge, måske noget for ham/hende? Her får de unge er break fra den normale skolegang, hvor de kan koncentrere sig om sine interesser og udvikle dig personligt. De kan også tage et ophold hos os efter 10. klasse, så længe de er imellem 16-19 år.

Alternativ til efterskole

Måske er dit barn droppet ud efterskolen, men ønsker stadig at være en del af et fællesskab og finde nye venner uden at blive skoletræt? Det kan han/hun på Egå Ungdoms-Højskole. Vi har ingen lektier, karakterer og eksamener. Her er der mere frihed end på en efterskole og dit barn vil mærke, at vi forsøger at inddrage og engagere de unge mere i udviklingen af fællesskabet, ved at give dem mere ansvar og medindflydelse. Vi har derfor ikke sat en masse regler op for dem på forhånd, men forsøger at involvere dem, så du tager medansvar for det sociale liv på højskolen. Her har vi tiden til at tage os godt af hinanden og udvikle os sammen med andre. Du kan læse meget mere om vores pædagogik HER.

Alternativ til gymnasiet

Måske er dit barn droppet ud af sit gymnasium fordi at han/hun er skoletræt, eller måske er han/hun ikke klar til at starte endnu? Frygt ikke! Forskningsresultater viser, at et ophold på højskole kan være med til at gøre unge uddannelsesparate. Hele 27% flere gennemfører sin ungdomsuddannelse efter et højskoleophold ifølge regeringens Kombinationsprojekt fra 2015. De kan altså sagtens finde vej tilbage til en ungdomsuddannelse, selvom de i første omgang måske ikke syntes, at det var noget for dem. De bliver modige, motiverede og fyldt med selvtillid af at gå på ungdomshøjskole. Se selv på billedet herunder, hvad vores tidligere elever siger, at de har fået ud af et ophold hos os. Jo større skrifttype, jo flere stemmer. Hør derudover elever fortælle om, hvad de har fået ud af at gå på ungdomshøjskole i videoen herunder.

Følg med på instagram