Mange muligheder efter 9. klasse, men: Hvad skal jeg efter 9. klasse eller 10. klasse?

Ungdomshøjskole er et oplagt alternativ til efterskole, gymnasiet og 10. klasse.

Mange elever i 8.- 9.- og 10. klasse er i tvivl om hvad de skal efter folkeskolen. Mange er i tvivl om deres uddannelsesparathed og har brug for et godt alternativ til gymnasiet, 10. klasse eller efterskole for at finde dem selv og deres motivation til at komme videre i uddannelse. Ungdomshøjskole er et rigtig godt alternativ til 10. klasse, efterskole eller gymnasium. Har du brug for et break fra den normale skolegang med nye venner og oplevelser, kan du få det her helt uden eksamener, lektier og karakterer. Læs mere her om dine mulige alternativer til 10. klasse, efterskole og gymnasie start.

Læs med her under om dine muligheder efter 9. klasse og 10. klasse.

Alternativ til 10.klasse

Stiller du også dig selv spørgsmålet: Hvad skal jeg efter 9. klasse? Og kender du ikke svaret? Måske kender du ikke til alternative muligheder efter 9. og 10. klasse? Har du allerede din afgangseksamen, men ønsker ikke at gå direkte videre i en ungdomsuddannelse, er et højskoleophold for unge, måske noget for dig? Her får du er break fra den normale skolegang, hvor du kan koncentrere dig om dine interesser og udvikle dig personligt. Du kan også tage et ophold hos os efter 10. klasse, så længe du er mellem 16-19 år. Bliv klogere på hvad en ungdomshøjskole er her.

Efter 10. klasse hvad så? Alternativ til gymnasiet

Måske har du gennemført 10. klasse og er i tvivl om, hvorvidt gymnasiet er den rette vej at gå. Eller måske er du droppet ud af dit gymnasium, fordi at du er skoletræt, eller måske er du ikke klar til at starte endnu? Frygt ikke! Forskningsresultater viser, at et ophold på højskole kan være med til at gøre dig uddannelsesparat. Hele 27% flere gennemfører sin ungdomsuddannelse efter et højskoleophold ifølge regeringens Kombinationsprojekt fra 2015. Du kan altså sagtens finde vej tilbage til en ungdomsuddannelse, selvom du i første omgang måske ikke syntes, at det var noget for dig. Du bliver modig, motiveret og fyldt med selvtillid af at gå på ungdomshøjskole. Se selv på billedet herunder, hvad vores tidligere elever siger, at de har fået ud af et ophold hos os.

Ord der forklarer, hvorfor ungdomshøjskole er et godt alternativ til gymnasiet

Elevernes egne ord om hvad de har fået ud af at gå på EUH. Jo større skrifttype jo flere stemmer.

Alternativ til efterskole

Måske er du droppet ud efterskolen, men ønsker stadig at være en del af et fællesskab og finde nye venner uden at blive skoletræt? Det kan du på Egå Ungdoms-Højskole. Vi har ingen lektier, karakterer og eksamener. Her er der mere frihed end på en efterskole og du vil mærke, at vi forsøger at inddrage og engagere dig mere i udviklingen af fællesskabet, ved at give dig lidt mere ansvar og medindflydelse. Vi har derfor ikke sat en masse regler op for dig på forhånd, men forsøger at involvere dig, så du tager medansvar for det sociale liv på højskolen. Her har vi tiden til at tage os godt af hinanden og udvikle os sammen med andre.

Hvis du endnu ikke er startet på efterskole, og er i tvivl om det er noget for dig eller ej, kan Egå Ungdoms-Højskole også være en god ide. En ungdomshøjskole fungerer som en alternativ efterskole, hvor du har de samme muligheder for spændende fag inden for en masse interessepunkter, men hvor du samtidigt ikke er under et skolepres, da vi ingen lektier eller eksamener har. En normal efterskole i 9. klasse eller 10. klasse vil på samme måde som folkeskolen have en række obligatoriske fag og lektier samt eksamener, og derfor oplever du ikke en skolepause før starten på en ungdomsuddannelse. Her er en ungdomshøjskole et oplagt alternativ til 10 klasse efterskole, hvis du ønsker en pause fra skolen og i stedet vil fokusere på dine interesser samt finde nogle nye.

Kom og besøg os – Vi vil gerne møde dig!

Har du lyst til at mærke stemningen på højskolen og få et indblik i vores dagligdag? Og vil du gerne vide mere om et højskoleophold som en mulighed efter 9. klasse? Vi giver gerne en rundvisning og lidt frokost til dig og dine forældre: Se hvornår det er muligt at besøge os her. Har du lyst til at læse mere om at gå på Egå Ungdoms-Højskole kan du besøge vores primære hjemmeside her vi kan også fluks sende dig en brochure lige her.